Tuesday, May 26, 2015

RESEPI KERABU MANGGA

ingat lagi ENTRY INI... 
ala..yang ummi bersilat bagai nak rak kat dapur tu?
hihi

masih berhutang satu lagi resepi ek
hihi
Kerabu Mangga Padapow!
poyo nau!

ok..sempoi je ni
sebab yang ni resepi tunjuk ajar ibu kita
so..kalau yang kat kedai dan restoran tu kita tak tahu la ye

KERABU MANGGA


Bahan2 :-

Mangga Muda/ Separa Muda
Udang Kering (rendam dengan air masak, sebab kita tak masak ye kerabu ni)
Cili Padi
Bunga Kantan (potong2)
Bawang Besar/ Bawang Holland (potong2)
Limau Kasturi / Nipis (jangan pula rajin nau letak Limau Purut ek)
Garam dan Gula
Kacang Tanah (tumbuk kasar jika suka)

Cara2 :-

1) Kupas, basuh dan sagat halus mangga muda. Ketepikan.
2) Tumbuk dalam lesung batu Udang Kering dan Cili Padi. Campur dalam mangkuk yang berisi mangga muda tadi.
3) Masukkan pula Bunga Kantan dan Bawang Besar ke dalam mangkuk tersebut.
4) Perah air limau nipis.
5) Taburkan garam dan gula secukup rasa. 
6) Taburkan pula kacang tanah jika suka. Gaul sekata. Hidangkan.
7) Bismillah dan makan ^^


senang kan kan... selalu Ummi Azra akan buat 2-3 bekas. Mudah...nak makan tinggal ambil je... hihi..

SELAMAT MENCUBA!!!

RESEPI KEREPEK KENTANG - POTATO CHIPS

...semalam dah buat macam-macam kat dapur
hari ini Ummi Azra bercadang nak buat Potato Chip
macam Mister Potato tu
tak pun kalau ekstra rajin kita buatlah sambal..
jadilah Kerepek Kentang Berlada..
hihi

meh Ummi Azra kongsi resepi
seperti biasa resepi daripada FB Group la kan kan..

SELAMAT MENCUBA!!!



 

Monday, May 25, 2015

RESEPI SWEDISH MEATBALL IKEA

Ok..
seperti yang dijanjikan..
ni resepi kopi dan pasta... haha... copy and paste la..

dapat masa godek2 FB
biasa la kan... FB ni lubuk resepi sekarang ni
jangan kata tak tahu masak ye
dah tak wujud dah istilah tu rasanya..
kita kena berani2 je cuba..insyaAllah boleh punya

gittu!!!

ayuh! semak bahan-bahan dan cara penyediaannya..
insyaAllah berjaya!

*******************************

Resepi asal dari kak Sue Norrman yg kini menetap di Sweden...sangat berpuashati dengan resepi kak sue... kata kak sue ini resepi asli swedish meatball dr mak mertua kak sue dan kak sue ubah ikut citarasa..haa tu diaaa resepi asli ni...Jazakillahu khairan kak..

Swedish Meatball Sue Norrman

Meatball homemade (mmg best resepi ni)
 

Bahan2 :-
500 gm mince beef
1/2 biji bwg besar - cincang halus (*)
1 sdm butter. (*)
3/4 sdt lada hitam- powder
1 sdt kryddpeppar@ mixed spices
1/3 serbuk kayu manis- saya tambah
1/3 sdt gula
1-1/2 sdt garam
2 sdm bread crumb- blend halus
30 ml fresh milk.
1 biji telur 'c'- saya tak guna tapi klau nak bole masukan.


cara :-
1) tumis yg bertanda (*) keperangan dan ketepikan.
2) satukan bahan2 selebihnya dan sebatikan rata. masuk bwg tadi sekali dgn butter. uli lagi sebati dan bulat2 kan ikut besar mana yg kalian suka.
3) guna non stik pan, masuk kan sikit butter sikit dan masak api sederhana. tutup pan supaya masak rata dan balik2 kan kejap hingga masak.

p/s .- butter dlm pan gn di buang. di guna utk membuat sos.

Sos Gravy
butter lepas masak meatball.
2 cwn chicken stok
2 cwn whipping krim (*)
1 sdm kicap cair
1 ketul kiub ayam
lada hitam sikit - powder
1/2-1 sdm tpg kentang bancuh dgn air sikit utk memekat.
garam/gula- tambahan kalau kurang rasa.


cara :-
1) satukan semua bahan kecuali yg bertanda (*) dan bancuhan tpg kentang.
2) didihkan dan rasa secukupnya baru masukan (*). didihkan lagi dlm seminit dan kecilkan api masuk bancuhan tepung sikit2 . jgn terlalu pekat.

sampingan - lingon jem dan kentang. Bole ganti mix fruits jem.


MASAK DARI HATI, MASAK DENGAN CINTA



Assalamualaikum semua...
Allahuakbar bersawangnya kat sini
haha...lama dah nak bersyarah kat sini
tapi asyik tak sempat je.. sejak anak dara dah boleh tawaf satu rumah ni
Allah.... makin kelam kabut ummi... hihi

Alhamdulillah
hari ni terasa diri ini sangat produktif
kuikui...
masuk lif, tekan sendiri sudah!

aah...
lepas subuh ingat nak melayan perasan baring je
penat juga balik kampung pastu terus ke kenduri
pastu terus ke pasar
balik pasar bersihkan lauk sayur semua

yup! begitulah rutin hujung minggu
kalau tak sediakan itu semua
adoi... bila abang sayang pergi kerja memanglah sukar sedikit nak berperang dengan si Azra ni

oh ye.. kembali kepada isu asal..
hihi... hari ini..
pagi tadi sebab tak larat bangun sahur
so isytiharkan diri tak puasa la kan.. kehkeh.. tak senunuh ^^

so..otak ligat berfikir
makanya santapan pagi masaklah Kuey Teow goreng
sesambil tu rebus Cous Cous untuk anak solehah
kemudian siapkan bahan-bahan untuk perap ayam untuk masak Ayam Goreng Berempah
sediakan juga bahan-bahan nak buat Kerabu Mangga rendam udang kering, potong bawang, bunga kantan

siap makan, masak la Cous Cous masak hijau (puri brokoli, stok ayam)
siap masak parut cheese, tabur Habbatus Sauda'
suap Azra
sagatlah si mangga muda untuk misi Kerabu Mangga kebabom!

disebabkan malam tadi buka FB terpandang la resepi Swedish Meatball ala2 Ikea makanya merajinkan diri la buat homemade meatball tu
siap je... bekukan..

padepow!
dasat ke hebat?
apa2 je la ummi Azra...

ummi Azra sangat happy kalau dapat masak
hahha.. dan akan stress kalau nak masak Azra mengamuk2
akan end up dengan ummi Azra yang menangis dalam hati sebab tak dapat masak dengan tenang

haha... (kadang2 nangis je sungguh2..hahha)

ok.. uolz nak Isma kongsikan resepi yang mana?
hehe..

tunggu next post ye.. da!!!








Monday, May 4, 2015

HOME SCHOOLING / EDUCATIONAL TOYS

Alhamdulillah..
sedikit demi sedikit..
Ummi Azra mengorak langkah
 
syukur suami yang banyak bagi sokongan dan modal
hehehe..
Azra walaupun kuat ngempeng tapi masih boleh dikawal la
maka terhasillah kerja tangan Ummi Azra
di bawah label
M2Mv_Craft
 
^_^
 
yang berminat untuk dapatkannya bolehlah Whatsapp isma terus ye
017.373.3012
 
Love ya!
 
untuk Plushies..jika anda berminat untuk custom made, letak nama dan apa2 boleh juga ye!
macam yang bawah ni...
dah selamat terbang ke Sik, Kedah
 
 
 







LA FAMILIA.... Usrati


ini kisah kami berdua....
 dan......

v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v


dan ini pula kisah kami bertiga
ALHAMDULILLAH..

untuk tahun2 berikutnya.. moga ada rezeki berposing di sini!
gittu ko  ^^,

happy wife n ummi bila suami dan anak lebih gebu dari diri ini
yeyey!!!