Posts

Showing posts from May, 2015

RESEPI KERABU MANGGA

ingat lagi ENTRY INI... 
ala..yang ummi bersilat bagai nak rak kat dapur tu?
hihi

masih berhutang satu lagi resepi ek
hihi
Kerabu Mangga Padapow!
poyo nau!

ok..sempoi je ni
sebab yang ni resepi tunjuk ajar ibu kita
so..kalau yang kat kedai dan restoran tu kita tak tahu la ye

KERABU MANGGA

Bahan2 :-

Mangga Muda/ Separa Muda
Udang Kering (rendam dengan air masak, sebab kita tak masak ye kerabu ni)
Cili Padi
Bunga Kantan (potong2)
Bawang Besar/ Bawang Holland (potong2)
Limau Kasturi / Nipis (jangan pula rajin nau letak Limau Purut ek)
Garam dan Gula
Kacang Tanah (tumbuk kasar jika suka)

Cara2 :-

1) Kupas, basuh dan sagat halus mangga muda. Ketepikan.
2) Tumbuk dalam lesung batu Udang Kering dan Cili Padi. Campur dalam mangkuk yang berisi mangga muda tadi.
3) Masukkan pula Bunga Kantan dan Bawang Besar ke dalam mangkuk tersebut.
4) Perah air limau nipis.
5) Taburkan garam dan gula secukup rasa. 
6) Taburkan pula kacang tanah jika suka. Gaul sekata. Hidangkan.
7) Bismillah dan makan ^^


senang kan kan... selalu Ummi …

RESEPI KEREPEK KENTANG - POTATO CHIPS

Image
...semalam dah buat macam-macam kat dapur hari ini Ummi Azra bercadang nak buat Potato Chip macam Mister Potato tu tak pun kalau ekstra rajin kita buatlah sambal.. jadilah Kerepek Kentang Berlada.. hihi
meh Ummi Azra kongsi resepi seperti biasa resepi daripada FB Group la kan kan..
SELAMAT MENCUBA!!!


RESEPI SWEDISH MEATBALL IKEA

Image
Ok..
seperti yang dijanjikan..
ni resepi kopi dan pasta... haha... copy and paste la..

dapat masa godek2 FB
biasa la kan... FB ni lubuk resepi sekarang ni
jangan kata tak tahu masak ye
dah tak wujud dah istilah tu rasanya..
kita kena berani2 je cuba..insyaAllah boleh punya

gittu!!!

ayuh! semak bahan-bahan dan cara penyediaannya..
insyaAllah berjaya!

*******************************
Resepi asal dari kak Sue Norrman yg kini menetap di Sweden...sangat berpuashati dengan resepi kak sue... kata kak sue ini resepi asli swedish meatball dr mak mertua kak sue dan kak sue ubah ikut citarasa..haa tu diaaa resepi asli ni...Jazakillahu khairan kak..

Swedish Meatball Sue Norrman
Meatball homemade (mmg best resepi ni)

Bahan2 :-
500 gm mince beef
1/2 biji bwg besar - cincang halus (*)
1 sdm butter. (*)
3/4 sdt lada hitam- powder
1 sdt kryddpeppar@ mixed spices
1/3 serbuk kayu manis- saya tambah
1/3 sdt gula
1-1/2 sdt garam
2 sdm bread crumb- blend halus
30 ml fresh milk.
1 biji telur 'c'- saya tak guna tapi…

MASAK DARI HATI, MASAK DENGAN CINTA

Image
Assalamualaikum semua...
Allahuakbar bersawangnya kat sini haha...lama dah nak bersyarah kat sini
tapi asyik tak sempat je.. sejak anak dara dah boleh tawaf satu rumah ni
Allah.... makin kelam kabut ummi... hihi

Alhamdulillah
hari ni terasa diri ini sangat produktif
kuikui...
masuk lif, tekan sendiri sudah!

aah...
lepas subuh ingat nak melayan perasan baring je
penat juga balik kampung pastu terus ke kenduri pastu terus ke pasar
balik pasar bersihkan lauk sayur semua

yup! begitulah rutin hujung minggu
kalau tak sediakan itu semua
adoi... bila abang sayang pergi kerja memanglah sukar sedikit nak berperang dengan si Azra ni

oh ye.. kembali kepada isu asal..
hihi... hari ini..
pagi tadi sebab tak larat bangun sahur
so isytiharkan diri tak puasa la kan.. kehkeh.. tak senunuh ^^

so..otak ligat berfikir
makanya santapan pagi masaklah Kuey Teow goreng
sesambil tu rebus Cous Cous untuk anak solehah
kemudian siapkan bahan-bahan untuk perap ayam untuk masak Ayam Goreng Berempah
sediakan juga bahan-bahan nak buat Ker…

HOME SCHOOLING / EDUCATIONAL TOYS

Image
Alhamdulillah.. sedikit demi sedikit.. Ummi Azra mengorak langkah syukur suami yang banyak bagi sokongan dan modal hehehe.. Azra walaupun kuat ngempeng tapi masih boleh dikawal la maka terhasillah kerja tangan Ummi Azra di bawah label M2Mv_Craft ^_^ yang berminat untuk dapatkannya bolehlah Whatsapp isma terus ye 017.373.3012 Love ya! untuk Plushies..jika anda berminat untuk custom made, letak nama dan apa2 boleh juga ye! macam yang bawah ni... dah selamat terbang ke Sik, Kedah






LA FAMILIA.... Usrati

Image
ini kisah kami berdua....  dan......
v v v v v v v v v v v v v v v v v v

dan ini pula kisah kami bertiga ALHAMDULILLAH..
untuk tahun2 berikutnya.. moga ada rezeki berposing di sini! gittu ko  ^^,
happy wife n ummi bila suami dan anak lebih gebu dari diri ini yeyey!!!