Wednesday, February 4, 2015

BISKUT BAYI (HOMEMADE BABY COOKIES)

Assalamualaikum wbt,
hi semua..
hai hai...
lama x update ye..

alkebizian wal kemalasan
haha..

*********************

okaih..
misi kali ini nak buat biskut bayi
oh no! no! no!
bukan untuk Azra..
well, memang Azra bulan ni genap 6 bulan

tapi 6 bulan disarankan untuk mulakan dengan pengenalan rasa
aah merasa dulu
rasa2 buah dan sayur dulu
insyaAllah dah siap dah jadual pemakanannya
tinggal nak dilaksanakan sahaja

i'm so excited bebeh ^^


**********************


oh ya.. ni nak buat biskut untuk anak bestfriend ummi Azra
aah.. bestfriend since baby lagi tau..
 so.. sampai ke anak2 kenalah bespren juga
gitu  ^^
nilah Azra dan kakak Izzatinya

v
v
v
v


ok.. kita tak buat lagi biskutnya..
baru kumpulkan resepi2 yang ada..
so.. apa lagi..
meh kita kongsi salah satunya..
kita olah sikit ye dari resepi asal..
sebab NO sugar, NO salt 

ringkas je bahan dan caranya
:)

Resepi Biskut Bayi 

200 gram Tepung Atta
200 gram Unsalted Butter
150 gram Oat (kisarkan)

- campurkan semua bahan2
- uli dan terap dengan acuan kegemaran
-bakar pada suhu 180 darjah celsius selama 10-15 minit (sehingga masak)

**adunan akan mengembang sedikit**


*********************

Sedikit info berkaitan Tepung Atta
sebelum ada anak ni
kita tak pernahlah kenal nama ni
rupanya.. Tepung Atta ni tepung gandum tulen

tepung gandum tulen?
habis tu selama ni tak tulen ke acane?
haha..

selalunya tepung warna putih kan?
so.. Tepung Atta ni gandum yang TIDAK MENJALANI PROSES PELUNTURAN
kiranya bahasa omputih UNBLEACHED FLOUR
paham dok? 
kome kan paham bahasa omputih lebih dari bahasa ibunda
hihi
jangan marah beb!

info lain pasal tepung KLIK SINI


ni la tepung Atta yang kita beli
tak sabar nak bereksperimen main masak2 ni


**************

oh ye.. sejak kawen ni
ayah Azra ni ghopenya suka cari barang yang organik/asli
so memang kat rumah dah mula guna tepung yang pelik2..
haha..

macam tepung intasir kat bawah ni
atau
paling tidak pun tepung Faiza..

sebab kalau rajin pi cari barang kat Az Zain Shah Alam
semua produk Halal

barang dapur macam rempah2 pun guna Faiza..
terjamin sikit kan
insyaAllah 

^^




ps : kalau dah buat nanti iolz upload ye.. bye2..