Wednesday, June 20, 2012

Dari Kekasih Buat Kekasih


Allahuakbar!


Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi sentiasa mengucap tasbih kepada         
        Allah; bagiNyalah kuasa pemerintahan, dan bagiNyalah segala pujian; dan Ia Maha 
        Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
(At-Taghaabun 64:1) 


Buat sahabatku yang sentiasa ku titipkan namamu dalam doa dan sujudku..
Sungguh memang Alalh sedang mengujimu dan keluargamu..kerana yang pasti, Dia Maha Mengetahui betapa kalian MAMPU dan sangat kuat dalam menghadapi ujian yang satu ini..

Sabarlah sahabatku yang ku sayang atas nama Ukhuwwah fillah abadan abada..

InsyaAllah.. ada jalan yang terbaik terbentang di hadapanmu dan keluargamu.. Sungguh, terasa tak layak untuk menitip nasihat atau kata apapun buatmu dan keluargamu..  Yang daku mampu hanya mendoakan kalian sungguh2, walaupun hanya membaca e-mail ini sahaja, terasa berat sungguh tanggunganmu..

Maaf.. kita jauh.. kalau dekat, memang serasanya kita pasti duduk bersama, berendam air mata bersama.. sungguh kalau boleh transfer bebananmu itu, ingin sekali ku pikul seluruhnya, agar ringan sedikit jiwamu itu.. 

Terkadang Allah menguji hambaNya sebagai tanda murka atas segala kealpaan dalam menyoroti dunia, ada masanya Dia mengujihambaNya sebagai pengukur aras, sama ada hambaNya sentiasa bersedia menggalas segala ujian, tanda Dia sentiasa memerhati kita. dan ada juga ketika, Dia menguji kita dengan sehebatnya untuk mengangkat lagi level keimanan dan ketaqwaan kepada Yang Maha Kuasa...Yakin pada ketentuanNya dengan sungguh sungguh ye sayang  :)



Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.
(Al-'Ankabuut 29:3 



Ujian ini! Bila ia akan berlalu? Bila 
Mungkin keperitan itu akan menerbitkan sejuta persoalan di dalam kantung aqal dan jiwamu sahabatku..Sungguh diriku jua tak mampu untuk memberikan jawapan pada setiap persoalanmu.. Yang nyata, Dia sentiasa mengingatkan kita dalam QalamNya yang agung:-

Maka apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, ia segera berdoa kepada Kami; 
       kemudian apabila Kami memberikannya sesuatu nikmat (sebagai kurnia) dari Kami, berkatalah 
       ia (dengan sombongnya): "Aku diberikan nikmat ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan 
       kepandaian yang ada padaku". (Tidaklah benar apa yang dikatakannya itu) bahkan 
       pemberian nikmat yang tersebut adalah ujian (adakah ia bersyukur atau sebaliknya), akan 
       tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat itu).
 
(Az-Zumar 39:49) 

Dari apa yang mampu kuhadamkan daripada e-mailmu, sungguh Dia sedang menjagamu dengan sebaiknya. Dia lindungimu agar terus-terusan dirimu tetap anak solehah pada mama dan abah... Mungkin jika Dia tidak menghirauakanmu, Dia mungkin akan membolak-balikkan hatimu, lantas segala nista dan kata2 y tak sepatutnya terpacul daripada lidahmu yang memang diberi kelancaran, tapi, sungguh-sungguh Dia menghalang itu semua daripada berlaku. Allah ar-rahman ar-raheem..

Tenanglah jiwamu wahai sahabat tersayangku;

Tuhan yang membuka jalan kemenangan itu) Dia lah yang menurunkan semangat 
         tenang tenteram ke dalam hati orang-orang yang beriman (semasa mereka meradang 
         terhadap angkara musuh) supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta dengan 
         iman dan keyakinan mereka yang sedia ada; pada hal Allah menguasai tentera langit  
         dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha  
         Bijaksana.
(Al-Fat-h 48:4) 

Beralih pula kisah 'akhi mu' itu.. sungguh diriku sedikit kekaburan.. sebenarnya, segala jawapan ada padamu sayang.. kembali kepada ingatan yang sering dirimu ulang padaku bilamana diriku rasa jatuh tak tertanggung dalam kisah cinta duniawi ini, ISTIKHARAH... sungguh.. itu yang mujarab.. tak habis dengan itu, solat sunat TAUBAH.. 

terkadang segala jawapan kita hanya bergantungan di arasy, dan dengan solat sunat TAUBAH itu, mohon agar hijabnya terbuka dan terlerai segala belenggu.. Jika memang dialah jodohmu yang tercatat di Luh Mahfuz, maka berbahagialah sahabatku, namun kiranya yang dirancang adalah yang selainnya, maka bahagiamu akan berlimpat kali ganda.. kerana dirimu mendahulukan mama dalam segala hal.

Jika diriku di tempatmu, MUNGKIN akan ku tangguhkan dahulu.. sungguh akan kusut jika memikirkan semua ini. Tambahan pula, sungguh aku tahu, betapa dirimu ingin benar agar mama tenang dan kembali seperti mama yang kalian sayangi, yang menjadi tempat berpaut kala susah dan senang hatimu.. NAMUN, berat rasanya untuk mengotakan segalanya.. sungguh ku akui.. semua ini hanya mampu jadi tulisan, dan mungkin sukar untuk dirimu ikut.. YA.. sulit sungguh..=_=

Apa yang pasti, ikutlah gerak hatimu dan turutilah segala pesan mamamu yang paling dirimu sayang.. Kuatkan jiwamu..


Dan ingatlah.. Allah sentiasa bersamamu...  diriku dan has pasti tetap denganmu.. yakin pada janjiNya... istighfar sebanyak-banyaknya.. doa jangan putus-putus.. sebelum berkata-kata, berbasmallah dalam tiap tuturmu, agar ia tidak hanya menjadi sekadar kata-kata, insyaAllah akan meluncur bagai senjata yang Allah kirimkan bersama para Malaikat penjaga arasy dan bumi hendaknya..

InsyaAllah.. Rabbi yassir wala tu'assir.. 


wallahu'alam... moga dirimu kuat dan terus kuat sayangku...


Sebahagian (dari umat manusia) diberi hidayah petunjuk oleh Allah (dengan diberi 
        taufiq untuk beriman dan beramal soleh); dan sebahagian lagi (yang ingkar) 
        berhaklah mereka ditimpa kesesatan (dengan pilihan mereka sendiri), kerana 
        sesungguhnya mereka telah menjadikan Syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpin 
        (yang ditaati) selain Allah. Serta mereka pula menyangka, bahawa mereka berada 
        dalam petunjuk hidayah.
(Al-A'raaf 7:30) 


=_=    Tinta hati buat yang paaaaaaaaaaling disayangi dunia akhirat..