Thursday, September 27, 2012

Masak2 ^_^ (Episod I)


Assalamualaikum wbt,

Well.. hari yang ceria ini nak kongsi bersamalah, kisah suka duka, masam manis, pahit, rentung.. oh ye...
bila cakap tentang rasa ni, mestilah berkaitan makanan kan kan..

Sepeninggalan ibu dan ayah ke Tanah Suci..makanya sayalah memegang peran sebagai ibu gitu (oh penasaran Oki ni, lagi ikutan sama bahasa yang digunapakai dalam Naskhah Cahaya Atas Cahaya, nukilan Oki Setiana Dewi).

So.. check it out!



First breakfast - Preparing Adik's bekal..baki along makan untuk energy sebab nak kemas2 rumah.It was nice bila dapat prepare kan bekal untuk anak kecil ke sekolah.  ^_^  impian ni!

(18.09.2012)

First Dinner - Pasta, lantaran tiada stok spaghetti, pasta pun layan! FYI, dinner ni, angah yang teringin nak makan menu ni, punyalah preparekan bahan2, ingat Angah yang nak masak. Tunggu punya tunggu...hampeh! kena la masakkan... hihi.. 

(19.09.2012)

First Heavy Dinner - yang dimasak hanyalah ikan kembung masak lomak dan sayur campur. Lauk lagi 2 jenis was yesterday's lauk. hihi.. 

(21.09.2012)

Breakfast yang Ohsome - well, kami selamat di kidnap dengan rela oleh makcik kami pada hari Sabtu. Maka Ahad pagi dengan bahagianya makcik kata nak buat Puff, last2 saya juga la y kena buat. Well, bila dah sampai kat tangan den, mmg la den buat macam talk show gitu. Ala2 tengah buat cooking show.. hihi  ~Sardine Puff~ dah boleh buka bakery la saya ni

(23.09.2012)

Dinner penuh kerinduaan pada Ibu - Mengapa berbunyi gitu? Sebab inilah menu yang sangat kami suka. Dan ibu akan masakkan dengan happy nye menu ini buat kami. Well, I'm still learning, walaupun tuan/puan rasa ia teramatlah mudah dan ringkas, tapi saya ni masih lagi tak berapa nak Pro la.. at least, saya dah cuba sehabis baik. Well Done dear!
~adik masih lagi mengada2 kata x ada selera. Sekali suapkan, bertambah2 makan... hihi~

(24.09.2012)


Rempah Ratus Pertama - sebelum ini, selalu rasa teragak2 nak guna rempah ratus. Sangat tak pandai! tapi disebabkan rasa ingin cuba menggunung tinggi.. Ececeh! Maka terhasillah juadah Ayam Masak kicap ini.
OK FINE!  Ayam Masak Kicap je pun.. kan kan.. hihi 

(25.09.2012)

First PAVLOVA - Well, diri ini sangatlah iri dengan tangan2 yang punya power baking mem-baking ni. Nak dijadikan cerita, saya ni memang ada badi2 sikit dengan Oven. Kalau bab nak membuat kek, kuih dan biskut2 ni mmg la sangat2 berkobar2. Tapi, bila tang masuk oven. PASTI SPOIL! Sungguh! Selalu terjadi pada fasa2 terakhir sebelum sesuatu yang saya baking tu dikeluarkan daripada oven. 

Nak dijadikan cerita, sikit punya cantik dah pavlova ni naik. ce tengok betol2 kat pavlova yang side belakang tu, ada kesan kerentungan kan? hahah... but, nasib baik rasa ekau sedap!  Well Done! tak sabar nak balik keje, nak makan lagi, tak puas.. hihi 

(26.09.2012)



Siapa perasan banyak betul FIRST - Pertamanya...Sila angkat kening  ~_~

Hihi.. bukanlah saya tak reti langsung masak. Tapikan, bila ada ibu kat rumah, KOMPEM la nak makan masakan ibu jgk kan kan.. Ye la.. kat rumah sewa dah selalu sangat makan juadah air tangan sendiri. Bila makan juadah dari air tangan ibu, terasa aliran KASIH SAYANG nya yang tulus.. 

Aduh! jadi kangen banget sama Ibu nih!

No comments:

Post a Comment

HADIAH PENGHARGAAN DARI TEAM LEADER

Alhamdulillah..syukur.. Rezeki dari Allah swt Dapat pula kiriman..bingkisan hati dari Team Leader EduAtfal Bukan 1,2 hadiahnya.. ha...segede...